Zo werd het Leidseplein met een drone digitaal nagebouwd voor de film iHostage
Voor de Netflix-productie iHostage, geïnspireerd op de gijzeling in de Apple Store op het Leidseplein, werd het iconische plein volledig digitaal gereconstrueerd. Niet via CGI vanaf de tekentafel, maar met behulp van dronefotogrammetrie. In slechts één werkdag werd midden in het drukke centrum van Amsterdam een fotorealistische digitale twin van het Leidseplein vastgelegd, die vervolgens diende als virtueel filmdecor.
Eén draaidag, volledige digitale reconstructie
Voor het inwinnen van de dronedata werd het bedrijf Zero Gravity Drones ingeschakeld. De opdracht vanuit opdrachtgevers Leap3D en VFX-studio Planet X was helder maar veeleisend: maak een volledige 3D-reconstructie van het Leidseplein, inclusief de omliggende gevels, voor gebruik binnen een virtuele filmset. Die digitale omgeving zou later worden geprojecteerd op een LED-volume in een studio, waarbinnen de scènes zich konden afspelen zonder dat er daadwerkelijk op locatie gefilmd hoefde te worden.
De opnames vonden plaats in een drukbezocht stedelijk gebied, met veel voetgangers en verkeer. Bovendien viel het gebied onder de CTR van Schiphol, wat strikte operationele regels voor dronevluchten met zich meebrengt. Om de benodigde data toch binnen één dag te verzamelen, was een minutieuze voorbereiding vereist, inclusief vergunningen, luchtverkeerscoördinatie en tijdelijke afzettingen.
Meervoudige datavergaring voor maximale detail
Voor het opbouwen van een natuurgetrouwe 3D-omgeving werd gebruikgemaakt van verschillende technieken en sensoren:
• Luchtfoto’s met een Zenmuse P1 45MP camera via automatische oblique-vluchten, voor overzicht en dekking vanuit de lucht;
• Detailopnames van gevels met een PhaseOne iXM-GS120 122 MP sensor via handmatig uitgevoerde close-range vluchten;
• Aanvullend beeldmateriaal vanaf straatniveau om schaduwzones op te vangen.
Het combineren van deze datasets leverde een compleet en scherp model op, geschikt voor virtuele productie.
Filmen zonder de stad te verstoren
De ingewonnen data werd verwerkt tot een virtueel Leidseplein dat op een 50 meter breed LED-scherm werd geprojecteerd in een studio. Hier werd ook het interieur van de Apple Store nagebouwd. Dankzij deze aanpak konden de opnames plaatsvinden in een gecontroleerde en volledig digitale omgeving, zonder dat het centrum van Amsterdam hoefde te worden afgesloten of verstoord.
Voor de filmcrew betekende dit maximale flexibiliteit en visuele controle, terwijl tegelijkertijd werd bespaard op logistiek en beveiliging — een aanpak die steeds vaker wordt ingezet bij producties met complexe locaties.
Dronefotogrammetrie verovert de filmwereld
Het gebruik van dronefotogrammetrie voor virtuele filmsets is niet nieuw. In 2024 werd door het Spaanse bedrijf BeeDrone een vergelijkbare aanpak toegepast bij de productie van Society of the Snow, waarin een nauwkeurige digitale reconstructie van de Andes werd gemaakt met behulp van drones. Ook daar werd fysieke toegang tot een complexe locatie vervangen door een virtuele omgeving die tot in detail klopte.
Producties als iHostage en Society of the Snow laten zien hoe drones een steeds grotere rol spelen bij het realiseren van geloofwaardige digitale decors. Of het nu gaat om drukke stadspleinen of afgelegen berggebieden: dronefotogrammetrie stelt filmmakers in staat om locaties digitaal vast te leggen en te gebruiken, zonder ter plaatse te hoeven draaien. Met de voortdurende ontwikkeling van deze techniek groeit ook het creatieve potentieel, en worden de grenzen van visuele storytelling opnieuw verlegd.
Robbert Kuijper, CTO bij Zero Gravity Drone, voegt toe: “Projecten als deze onderstrepen dat dronefotogrammetrie zich niet alleen thuis voelt in inspecties en bouw, maar ook een onmisbare rol speelt in de filmwereld van de toekomst.”