Nieuws

Zó ziet noodhulp eruit in 2030: elektrische Renault 4 met drones en slimme tech

Tijdens de technologiebeurs VivaTech in Parijs heeft Renault een opvallende conceptwagen gepresenteerd: de Vision 4rescue, een elektrisch aangedreven Renault 4 die speciaal is ontworpen voor civiele veiligheidstoepassingen. Het voertuig maakt deel uit van een gezamenlijk project van zeven grote bedrijven uit Frankrijk, waaronder Renault, Thales, Dassault System en Parrot. De Vision 4rescue is bedoeld om de hulpdiensten van morgen te voorzien van slimme en verbonden technologie.

Mobiel commandocentrum met drone-ondersteuning

De Vision 4rescue is gebaseerd op de Renault 4 E-Tech en valt meteen op door zijn dieprode kleur, symbool voor de hulpverleningssector. Het voertuig is opgevat als een mobiel commandocentrum, uitgerust met geavanceerde communicatieapparatuur en decision support-systemen. Wat de wagen echt bijzonder maakt, is de integratie van twee drones die ter plaatse direct inzetbaar zijn.

De eerste drone, een fixed-wing toestel met een groot bereik, is ontwikkeld door Thales en is bedoeld voor snelle gebiedsverkenning vanuit de lucht. De tweede drone is een Anafi AI van Parrot met 4G-connectiviteit, geschikt voor meer gedetailleerde inspecties op korte afstand. Samen zorgen ze voor een efficiënte opname van ramp- of incidentlocaties.

Naast luchtondersteuning biedt de Vision 4rescue ook innovatieve communicatiemogelijkheden op de grond. De wagen kan direct contact maken met stedelijke infrastructuur, zoals verkeersborden en straatmeubilair. Hierdoor kunnen waarschuwingen of evacuatieberichten realtime worden weergegeven op locatie, wat de respons van de hulpdiensten aanzienlijk versnelt.

Bekijk vacatures

Een blik op de toekomst van noodhulp

Het project wordt gedragen door Software République, een consortium waarin onder meer Orange, Atos, JCDecaux en STMicroelectronics samenwerken. Hun doel: een modulair en schaalbaar ecosysteem ontwikkelen dat hulpdiensten sneller, slimmer en efficiënter laat opereren. De Vision 4rescue is daarvan het eerste tastbare resultaat, met in totaal 20 subsystemen die onderling geïntegreerd zijn. Het concept werd ontwikkeld in samenspraak met drie brandweerkorpsen.

Het voertuig stelt hulpdiensten ten eerste in staat om nauwkeuriger te anticiperen op noodsituaties dankzij verbeterd situatief bewustzijn en realtime analyse van gegevens uit meerdere bronnen. Ten tweede kunnen interventies doeltreffender worden uitgevoerd met op maat gemaakte, toegankelijke en geïntegreerde hulpmiddelen. Door snellere, gerichtere communicatie met zowel noodteams als het publiek draagt het systeem tenslotte bij aan een grotere weerbaarheid en effectievere respons bij crisissituaties.

Eerdere concepten

Hoewel de Vision 4rescue indruk maakt met zijn technologische integratie, is het idee van een hulpverleningsvoertuig met ingebouwde drones niet volledig nieuw. Al in 2017 presenteerde Land Rover een conceptversie van de Discovery, uitgerust met een drone die vanaf het dak kon opstijgen. Ook dat voertuig was gericht op search & rescue-missies in moeilijk bereikbare gebieden.

Sindsdien hebben meerdere autofabrikanten geëxperimenteerd met studiemodellen waarin drones een centrale rol spelen. Zo ontwikkelde het Chinese BYD een commercieel verkrijgbaar model met vergelijkbare functionaliteit, waarmee duidelijk wordt dat de combinatie van voertuigen en onbemande luchtvaartuigen steeds vaker wordt gezien als waardevolle uitbreiding.

(bron/foto’s: Renault / via Helicomicro)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier