Aankomende cargodrone van DJI krijgt hefvermogen van bijna 100 kg
DJI lijkt binnenkort met een nieuwe zware cargodrone te komen, met indrukwekkende specificaties. Volgens de doorgaans goed ingevoerde leaker Igor Bogdanov gaat het om een model met de naam FlyCart 100, dat een nuttige lading van bijna 90 kilogram kan vervoeren. Daarmee zou DJI zich nog nadrukkelijker positioneren op de markt voor industriële en logistieke drone-oplossingen.
MTOW van 150 kilogram
Uit de uitgelekte gegevens blijkt dat de FlyCart 100 een leeggewicht heeft van 60,2 kg. Het maximale startgewicht ligt op 149,9 kg, wat betekent dat de drone theoretisch zo’n 89,7 kg aan payload aankan. Daarmee is dit toestel aanzienlijk krachtiger dan DJI’s huidige cargodrone, de FlyCart 30, die een maximaal laadvermogen van 30 kg heeft bij een dual battery-setup.
Ook de motorconfiguratie belooft veel: het apparaat zou een totale stuwkracht van 324 kg kunnen genereren. Dat biedt niet alleen voldoende vermogen voor het tillen van zware ladingen, maar geeft mogelijk ook ruimte voor stabiliteit bij slecht weer of bij het vliegen op grotere hoogten.
👉Yes. FlyCart100 is an interesting product.
⚖️ Empty drone weight: 60.2 kg
📈 Maximum take-off weight: 149.9 kg
📦 Estimated payload: 89.7 kg
The engine has a thrust limit of 324 kg.Yeah, @DJIGlobal .You know how to surprise. What other market segments can change. 😉 pic.twitter.com/00soHEZXxh
— Igor Bogdanov (@Quadro_News) June 25, 2025
Nieuwe stap richting drone-logistiek
Met dit nieuwe model zet DJI een volgende stap in het segment van drone-logistiek. De FlyCart-serie is vooral bedoeld voor toepassingen in moeilijk bereikbare gebieden, zoals bergachtig terrein of noodhulpgebieden waar conventioneel transport niet mogelijk is. Dankzij het hogere hefvermogen van de FlyCart 100 zouden ook zwaardere medische pakketten, machineonderdelen of voedselvoorraden via drone geleverd kunnen worden.
Wanneer DJI de FlyCart 100 officieel aankondigt, is nog niet bekend. De specificaties zijn voorlopig nog niet bevestigd door het bedrijf zelf, maar gezien de reputatie van Igor Bogdanov als DJI-leaker lijkt de kans groot dat het hier om een bijna-productieklaar model gaat.
Europese markt en regelgeving
De komst van een drone met een maximaal startgewicht van 149,9 kg is opvallend, omdat dit net onder de grens van 150 kg ligt die binnen Europa geldt voor de Specific categorie. Drones met een MTOW (maximum take-off weight) tot en met 150 kg kunnen in deze categorie opereren, mits ze voldoen aan de vereisten uit een operationele risicobeoordeling (SORA) en de operator beschikt over een goedgekeurd operationeel handboek.
DJI lijkt er bewust voor gekozen te hebben om de FlyCart 100 net binnen deze limiet te houden, zodat het toestel inzetbaar blijft binnen het bestaande Europese regelgevingskader. Toch zal gebruik in de praktijk afhangen van samenwerking met bevoegde autoriteiten, al was het maar vanwege de TUG-problematiek voor drones die zwaarder zijn dan 25 kg.
Beperkte concurrentie
De concurrentie in dit segment is vooralsnog beperkt. Een van de weinige andere aanbieders van zware cargodrones in Europa is het Italiaanse Flying Basket, dat met de FB3 al een model op de markt heeft dat tot 100 kg aan lading kan vervoeren. DJI’s toetreding tot dit marktsegment zou de ontwikkeling van zware cargodrones een impuls kunnen geven, zowel op technologisch vlak als in de acceptatie door de markt.