Een tweedehands drone kopen zonder Cx-label? Dit moet je weten
De komst van de Europese droneregelgeving heeft het speelveld voor dronevliegers flink veranderd. Veel mensen denken dat oudere drones zonder Cx-label inmiddels afgeschreven zijn. Maar niets is minder waar: deze zogeheten ‘legacy drones’ kunnen nog prima een tweede leven krijgen – mits je weet waar je op moet letten. Of je nu een instapmodel zoekt of een geavanceerde cameradrone voor een schappelijke prijs, het aanbod aan tweedehands drones blijft verrassend relevant. Je moet alleen de regels kennen en je verwachtingen daarop afstemmen.
Wat is een Cx-label, en waarom is het belangrijk?

Sinds januari 2024 is het in de EU verplicht dat nieuw verkochte drones een zogenaamd Cx-label dragen. Dit label – waarbij de ‘x’ staat voor een cijfer tussen 0 en 6 – geeft aan in welke categorie een drone valt volgens de Europese regelgeving. Voor recreatief gebruik zijn vooral de klassen C0, C1, C2 en C3 van belang. Deze classificatie zegt iets over het gewicht, de technische specificaties, de veiligheidssystemen en de gebruiksvoorwaarden van de drone.
Een drone met een C1-label mag je bijvoorbeeld met relatief weinig beperkingen in de buurt van mensen gebruiken (onder de voorwaarden van Open subcategorie A1), terwijl een C3-drone meestal groter is en alleen op ruime afstand van mensen en bebouwing mag worden gevlogen (A3).
Het Cx-label bepaalt ook welk dronebewijs je nodig hebt. Voor drones met een C0- of C1-label volstaat het basis dronebewijs A1/A3. Voor een C2-drone heb je naast het basisbewijs ook het aanvullende A2-certificaat nodig. Een C3-drone mag je – ondanks het hogere gewicht – gewoon gebruiken met alleen het basis dronebewijs A1/A3, zolang je binnen de regels van subcategorie A3 vliegt.
De drones die in dit artikel worden besproken kun je voordelig én betrouwbaar tweedehands aanschaffen op MPB. Ook kun je op dit platform terecht voor een vrijblijvende prijsopgave voor je huidige drone! |
Drones zonder label zijn niet waardeloos
Het is een misvatting dat drones zonder Cx-label automatisch verboden zijn of onbruikbaar geworden zijn. In de praktijk vallen deze drones – mits ze voor 1 januari 2024 in de handel zijn gebracht en geen Cx-label dragen – onder het zogeheten ‘legacy regime’. Volgens de EU-regels mogen deze legacy drones nog steeds worden gevlogen, zolang dat gebeurt binnen de voorwaarden van de Open subcategorie A3.
Om te mogen vliegen in de Open categorie A3, heb je alleen het basis dronebewijs (A1/A3) nodig. Daarnaast moet je als drone-exploitant beschikken over een exploitantnummer (operator ID), dat zichtbaar op de drone moet worden aangebracht. Dit nummer hoeft niet digitaal uitgezonden te worden via Remote ID, omdat oudere drones (zogenoemde ‘legacy drones’) die functie meestal niet ondersteunen. Houd er echter rekening mee dat Europese lidstaten specifieke geografische zones kunnen instellen waarin Remote ID wél verplicht is. In dat geval kun je je drone uitrusten met een externe Remote ID-module om aan de eisen te voldoen.

Wat houdt Open subcategorie A3 in?
De Open categorie is bedoeld voor dronevluchten met een relatief laag risico, zonder dat er een specifieke vergunning nodig is. Subcategorie A3 stelt wel een belangrijke voorwaarde: je moet vliegen ver weg van mensen én bebouwing. In de praktijk betekent dit dat je minimaal 150 meter afstand moet houden van woonwijken, bedrijfsgebouwen, recreatiegebieden en loslopende personen.
Toch is A3 lang niet altijd een belemmering. Denk aan dronevluchten op vakantie, in afgelegen natuurgebieden of op het platteland. In zulke situaties kun je met een legacy drone nog steeds prachtige beelden maken, zonder dat je in de knel komt met de regelgeving.
Technisch nog prima bruikbaar
Er is nog een flink aanbod van drones zonder Cx-label die technisch gezien nog uitstekend meekunnen. Neem bijvoorbeeld de DJI Mavic 2 Pro, bekend om zijn Hasselblad-camera en uitstekende vliegprestaties. Of de eerste generatie DJI Mavic Air, compact en toch krachtig, ideaal voor wie licht bepakt op reis wil gaan. En wat dacht je van de DJI FPV, de voorganger van de Avata?
Ook andere modellen uit de Mavic-serie, Phantom-reeks of zelfs oudere Parrot Anafi-drones kunnen nog prima dienstdoen, zeker binnen de A3-regels. Net zoals de Inspire 1 en 2 series. Je hebt dan wel niet de nieuwste functies of de allerhoogste beeldkwaliteit, maar daar staat tegenover dat je met een bescheiden budget toch een volwaardige cameradrone in handen hebt.

Aandachtspunten bij aankoop van een legacy drone
Overweeg je de aankoop van een wat oudere ‘legacy drone’ zonder Cx-label? Neem dan deze vijf tips ter harte:
1. Let op de staat van de accu’s
Bij tweedehands drones is de staat van de accu’s cruciaal. Accu’s verliezen na verloop van tijd capaciteit, vooral als ze vaak zijn opgeladen of lange tijd ongebruikt zijn gebleven. Vraag daarom altijd naar het aantal laadcycli en check of de accu’s niet zijn opgezwollen.
2. Controleer of firmware en app nog worden ondersteund
Sommige oudere drones krijgen geen firmware-updates meer, of zijn niet meer volledig compatibel met recente versies van de bijbehorende apps. Controleer of de drone nog te gebruiken is met je huidige smartphone en of functies zoals live videobeeld en GPS-navigatie nog goed werken.
3. Reserveonderdelen en accessoires
Niet alle oudere drones hebben nog een breed aanbod van vervangende onderdelen of accessoires. Controleer of props, ND-filters of extra accu’s nog goed verkrijgbaar zijn, al dan niet tweedehands. Platforms als MPB bieden soms ook bundels aan met accessoires.
4. Verzekering en aansprakelijkheid
Hoewel je met een legacy drone in A3 mag vliegen, ben je nog steeds verantwoordelijk voor schade of ongelukken. In sommige landen is een WA-verzekering voor dronegebruik verplicht. Controleer of jouw verzekering drones dekt, zeker als je in het buitenland vliegt.
5. Wees kritisch bij particuliere verkoop
Als je besluit buiten platforms als MPB om te kopen (bijvoorbeeld via Marktplaats of Facebook), wees dan extra alert op slijtage, schade en ontbrekende onderdelen. Vraag om testvluchten en controleer het serienummer op mogelijke diefstal via online databases.
Tweedehands kopen via MPB
Wie op zoek is naar een betrouwbare tweedehands drone zonder Cx-label komt al snel uit bij platforms zoals MPB. Dit gespecialiseerde platform in tweedehands foto- en videoapparatuur heeft een groeiend aanbod aan drones, inclusief legacy modellen. Het voordeel van MPB is dat alle producten eerst technisch worden gecontroleerd, en dat je een duidelijke omschrijving krijgt van de staat van de drone – inclusief het aantal acculadingen. Bovendien biedt het platform 12 maanden garantie, wat de aankoop een stuk betrouwbaarder maakt dan via particuliere verkoopkanalen.
MPB is daarmee een goed startpunt voor wie zijn eerste stappen in de wereld van drones wil zetten zonder meteen een nieuwe, gelabelde drone aan te schaffen. Mits je de regels goed kent en je dronegebruik daarop afstemt, kun je met een tweedehands model zonder Cx-label nog steeds veel plezier beleven – en fraaie beelden maken.
Bekijk hier het aanbod van tweedehands drones op MPB
Ik ben het niet eens dat legacy drones nog prima bruikbaar zijn! Waar (in Nederland) kun je nog vliegen en minimaal 150 meter afstand houden van mensen of bebouwing? Dat is dus maar op zéér weinig plekken mogelijk. En als je dan midden in de natuur staat zonder andere mensen en bebouwing, dan is het wel weer een natura 2000 gebied en dan mag het ook (heel vaak) niet!
Misschien zijn legacy drones in minder bevolkte gebieden in Europa nog bruikbaar, maar in ons dichtbevolkte landje is er weinig mogelijk in categorie A3.
Hoi William, vergeet niet dat legacy drones <250 gram (lees: DJI Mini series) gewoon nog steeds in A1 gebruikt mogen worden. Laat dat nu net een groot deel van het aanbod van 2e hands drones betreffen. Verder benoemt het artikel de mogelijkheid om op vakantie gebruik te maken van legacy drones, in landen die letterlijk wat meer ruimte bieden voor dronevluchten op enige afstand van de bewoonde wereld. Ik snap je kritiek, en inderdaad heeft MPB een belang bij de verkoop van tweedehands drones zonder Cx-label, maar er zijn echt nog wel mogelijkheden voor oudere drones en dat poogt dit artikel te benoemen.
Helemaal waar Wiebe dat dit niet geldt voor legacy drones onder de 250 gram. Een populaire gewichtscategorie waar veel tweedehands aanbod voor is.
Mijn boodschap is dus dat je moet oppassen met drones die zwaarder zijn. De foto’s in het artikel laten ook de zwaardere drones zien, en niet de minidrones.