Europese droneregelgeving

Per 31 december 2020 is de nationale dronewetgeving vervangen door een Europees stelsel van regels. Het verschil tussen amateurvliegers en professionals is hiermee komen te vervallen. In plaats daarvan worden dronevliegers ingedeeld in de Open en Specific categorieën. Het gewicht van je drone en het soort vluchten dat je ermee wilt gaan uitvoeren bepaalt met welke categorie je te maken krijgt.

Open categorie

Opleiding, examen en verzekering

De meeste dronevliegers krijgen te maken met de Open categorie. Hieronder lees je welke stappen je moet doorlopen voordat je met je drone mag gaan vliegen.

  1. Je moet jezelf bij de RDW registreren als drone-operator als je vliegt met een drone die meer weegt dan 250 gram of als deze voorzien is van een camera (uitgezonderd speelgoeddrones). Registreren kan als bedrijf of als particulier;
  2. Je moet een theoriecursus volgen als je drone meer weegt dan 250 gram. Het gaat om de basisopleiding A1-A3, eventueel aangevuld met een opleiding A2. Check de DroneWijzer om te zien welke categorie op jou van toepassing is, of bekijk onderstaande tabel;
  3. Nadat je het examen hebt afgelegd kun je bij de RDW terecht voor de afgifte van een EU dronebewijs. Deze is 5 jaar geldig;
  4. Je moet zorgen dat je aansprakelijkheidsverzekering ook dekking biedt voor schade of letsel veroorzaakt door drones.

Algemene regels voor de Open categorie

  • De maximale vlieghoogte is 120 meter t.o.v. de grond;
  • Je moet de drone altijd in het zicht houden;
  • Afhankelijk van het gewicht van je drone moet je enige afstand houden van mensen op de grond. Boven menigten vliegen is nooit toegestaan;
  • Je moet enige afstand aanhouden van 80 km-wegen, autowegen en snelwegen;
  • Je mag niet ’s nachts vliegen;
  • Je mag niet vliegen in een straal van 1,2 km rondom helihavens en in CTR gebieden rondom grote vliegvelden. In de loop der tijd komen er meer drone zones waar je niet mag vliegen;
  • FPV vliegen is toegestaan zolang er een waarnemer naast je staat;
  • Je moet rekening houden met de privacy van mensen die mogelijk herkenbaar in beeld komen.

Gewicht van je drone bepaalt je subcategorie

  • Het gewicht van je drone bepaalt of je te maken krijgt met Open subcategorie A1, A2 of A3 (zie onderstaande tabel);
  • Na 1 januari 2024 moet je drone voorzien zijn van een C0, C1, C2, C3 of C4 CE label. Met drones die niet beschikken over zo’n label mag je dan alleen nog vliegen in Open subcategorie A3.
Gebruik deze tabel om te bepalen of je in de A1, A2 of A3 subcategorie terecht komt. (klik voor vergroting – laatste update: oktober 2020)

 


Specific categorie

Alle vluchten die niet kunnen plaatsvinden in de Open categorie (bijvoorbeeld omdat je met een wat zwaardere drone in de buurt van mensen of bebouwing wilt vliegen) komen automatisch terecht in de Specific categorie. Hierbij worden er zwaardere eisen gesteld aan piloot, machine en organisatie. Zo moet je vooraf bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) goedkeuring vragen voor het gewenste soort vluchtuitvoeringen.

Verdere toelichting

Meer weten over de Europese droneregels? Dan verwijzen we je graag door naar onderstaande artikelen.

Algemene uitleg

Dit is wat de invoering van de Europese drone regelgeving eind 2020 voor Nederland gaat betekenen

Indeling in categorieën, nieuwe CE labels en registratie

EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 31 december 2020 terecht?

EU droneregels: registratieplicht voor (bijna) alle dronevliegers op komst

EU droneregels: vanaf 1 januari 2023 nieuwe CE-labels voor drones

EU droneregels: de Specific categorie uitgelegd

Opleiding en examen

EU droneregels: opleiding en examen vanaf 31 december 2020 verplicht voor (bijna) alle dronevliegers

Zo komt het EU dronebewijs eruit te zien

Check alvast welk EU dronebewijs je dadelijk nodig hebt met Dronewijzer

Herziening van de drone no-fly zones

EU droneregels: systeem van ‘drone zones’ gaat kaart vervangen

EU droneregels: wat is U-space en wanneer krijg je ermee te maken?

Overig

EU droneregels: standaardscenario’s voor dronevluchten boven bevolkt gebied of buiten het zicht

EU droneregels: denk nu alvast na over je verzekering

EU droneregels: hoe zit het met de handhaving?

Het laatste nieuws over de EU droneregels

Nieuwe EASA-richtlijnen voor het overvliegen van wegen in strijd met Nederlandse wetgeving

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) heeft onlangs richtlijnen gepubliceerd die drone-operators in de Open en ...

EASA maakt weg vrij voor inzet sproeidrones in Europa

De Europese Unie neemt nieuwe stappen om de regelgeving omtrent drones te verfijnen. Recentelijk heeft de European Union Aviation Safety ...

EASA publiceert regels voor vluchten met dronetaxi’s

Het Europese agentschap voor de luchtvaartveiligheid EASA heeft regels voorgesteld voor de exploitatie van luchtvaartuigen die verticaal kunnen opstijgen en ...

Nieuwe PDRA moet langeafstandsdronevluchten laagdrempeliger maken

In samenwerking met het Europese luchtvaartagentschap EASA heeft werkgroep JARUS een pre-defined risk assessment (PDRA) gepubliceerd die het eenvoudiger moet ...

Zwitserland neemt EU-regelgeving voor drones over

Goed nieuws voor dronevliegers uit Europese lidstaten die hun drone willen gebruiken in Zwitserland. Het Alpenland heeft namelijk besloten om ...

IenW vraagt feedback op procedure voor wijzigen dronezones

Om het vliegen met drones in Nederland ordentelijk te laten verlopen, is het concept zonering in het leven geroepen. Middels ...

EASA publiceert vernieuwde Easy Access Rules en U-Space brochure

De Europese regelgeving voor drones bestaat uit een complex stelsel van wetten en regels, die soms lastig te doorgronden zijn ...

Overheidsdiensten kunnen per 1 juni drones inzetten volgens EU-regels

Overheidsorganisaties zoals Rijkswaterstaat, de NVWA, waterschappen, gemeenten en provincies kunnen vanaf 1 juni 2022 dronevluchten gaan uitvoeren volgens de Europese ...

EASA: drones zonder Cx-label vallen jaar langer in Open A1 of A2

Goed nieuws voor dronevliegers in de Open categorie: luchtvaartagentschap EASA heeft bepaald dat drones zonder Cx-label een jaar langer in ...

ILT stelt ROC-houder onder verscherpt toezicht na demovluchten met waterstofdrone

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft drone-operator DroneQ Robotics onder verscherpt toezicht geplaatst naar aanleiding van een aantal demovluchten ...
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier