Europese droneregelgeving
Per 31 december 2020 is de nationale dronewetgeving vervangen door een Europees stelsel van regels. Het verschil tussen amateurvliegers en professionals is hiermee komen te vervallen. In plaats daarvan worden dronevliegers ingedeeld in de Open en Specific categorieën. Het gewicht van je drone en het soort vluchten dat je ermee wilt gaan uitvoeren bepaalt met welke categorie je te maken krijgt.
Open categorie
Opleiding, examen en verzekering
De meeste dronevliegers krijgen te maken met de Open categorie. Hieronder lees je welke stappen je moet doorlopen voordat je met je drone mag gaan vliegen.
- Je moet jezelf bij de RDW registreren als drone-operator als je vliegt met een drone die meer weegt dan 250 gram of als deze voorzien is van een camera (uitgezonderd speelgoeddrones). Registreren kan als bedrijf of als particulier;
- Je moet een theoriecursus volgen als je drone meer weegt dan 250 gram. Het gaat om de basisopleiding A1-A3, eventueel aangevuld met een opleiding A2. Check de DroneWijzer om te zien welke categorie op jou van toepassing is, of bekijk onderstaande tabel;
- Nadat je het examen hebt afgelegd kun je bij de RDW terecht voor de afgifte van een EU dronebewijs. Deze is 5 jaar geldig;
- Je moet zorgen dat je aansprakelijkheidsverzekering ook dekking biedt voor schade of letsel veroorzaakt door drones.
Algemene regels voor de Open categorie
- De maximale vlieghoogte is 120 meter t.o.v. de grond;
- Je moet de drone altijd in het zicht houden;
- Afhankelijk van het gewicht van je drone moet je enige afstand houden van mensen op de grond. Boven menigten vliegen is nooit toegestaan;
- Je moet enige afstand aanhouden van 80 km-wegen, autowegen en snelwegen;
- Je mag niet ’s nachts vliegen;
- Je mag niet vliegen in een straal van 1,2 km rondom helihavens en in CTR gebieden rondom grote vliegvelden. In de loop der tijd komen er meer drone zones waar je niet mag vliegen;
- FPV vliegen is toegestaan zolang er een waarnemer naast je staat;
- Je moet rekening houden met de privacy van mensen die mogelijk herkenbaar in beeld komen.
Gewicht van je drone bepaalt je subcategorie
- Het gewicht van je drone bepaalt of je te maken krijgt met Open subcategorie A1, A2 of A3 (zie onderstaande tabel);
- Na 1 januari 2024 moet je drone voorzien zijn van een C0, C1, C2, C3 of C4 CE label. Met drones die niet beschikken over zo’n label mag je dan alleen nog vliegen in Open subcategorie A3.
Specific categorie
Alle vluchten die niet kunnen plaatsvinden in de Open categorie (bijvoorbeeld omdat je met een wat zwaardere drone in de buurt van mensen of bebouwing wilt vliegen) komen automatisch terecht in de Specific categorie. Hierbij worden er zwaardere eisen gesteld aan piloot, machine en organisatie. Zo moet je vooraf bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) goedkeuring vragen voor het gewenste soort vluchtuitvoeringen.
Verdere toelichting
Meer weten over de Europese droneregels? Dan verwijzen we je graag door naar onderstaande artikelen.
Algemene uitleg
Dit is wat de invoering van de Europese drone regelgeving eind 2020 voor Nederland gaat betekenen
Indeling in categorieën, nieuwe CE labels en registratie
EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 31 december 2020 terecht?
EU droneregels: registratieplicht voor (bijna) alle dronevliegers op komst
EU droneregels: vanaf 1 januari 2023 nieuwe CE-labels voor drones
EU droneregels: de Specific categorie uitgelegd
Opleiding en examen
EU droneregels: opleiding en examen vanaf 31 december 2020 verplicht voor (bijna) alle dronevliegers
Zo komt het EU dronebewijs eruit te zien
Check alvast welk EU dronebewijs je dadelijk nodig hebt met Dronewijzer
Herziening van de drone no-fly zones
EU droneregels: systeem van ‘drone zones’ gaat kaart vervangen
EU droneregels: wat is U-space en wanneer krijg je ermee te maken?
Overig
EU droneregels: standaardscenario’s voor dronevluchten boven bevolkt gebied of buiten het zicht
EU droneregels: denk nu alvast na over je verzekering
EU droneregels: hoe zit het met de handhaving?